Hippe jonge bedrijven als Google en Red Bull zijn afgestapt van de grijze, tl-verlichte werkplekken van oude verschoven, het toevoegen van een dosis plezier aan het bureau die resulteert in meer creatieve en betrokken medewerkers. 9 tips to get the party starting!:

  1. Superfoods: Ooit een taart meegenomen naar kantoor? Niets zo sfeerverhogend en verbindend als goed eten. Als bedrijf kun je kijken naar de lunch, snackkamers, sapbarretjes en natuurlijk de ijscoman. Zelfs iets eenvoudigs als een maandelijkse bier&pizza avond of een regelmatige bagel-levering draagt direct bij aan ‘employee engagement’.
  2. Happy hour: Simpel maar doeltreffend: de vrijmibo. Zorg dat je er als leidinggevende ook bij bent.
  3. Speelkwartier: Pooltafels, voetbaltafels: het lijkt allemaal een grote grap, maar vergis je  niet: voor bedrijven als Google, Facebook en Genentech is het speelkwartier een uiterst serieuze zaak. De beste ideëen komen voort uit brainstormsessies tijdens een fanatiek potje tafeltennis.
  4. Yoga-juf: Elk bedrijf moet soms het uiterste vragen van haar mensen. Deze superstressvolle deadline-dagen moet ook weer uit het systeem van iedereen, om er weer echt tegen aan te kunnen. Boek na zo’n periode een aantal rugmasseuses op kantoor en doe de evaluatie met het team tijdens een lange wandeling in de buitenlucht. Sommige werkgevers bieden zelfs yoga- en meditatielessen. Met groot succes.
  5. De kantoorhond: Onze persoonlijke favoriet! Dieren maken mensen gelukkig. En een hond op kantoor zorgt voor een hogere productiviteit en gelukkiger werknemers. Natuurlijk moet je rekening houden met allergische collega’s, dus stem het af: een keer per week of maand is een goed begin.
  6. Vitamine D: Superbelangrijk. Bila’s of wekelijkse meetings gedurende een wandeling in de buitenlucht is niet alleen gezond. Het verbetert de relatie, en verhoogt productiviteit en teamspirit. De ideale manier om een dag te beginnen of af te ronden en op te laden.
  7. Werk uitjes: Teambuilding en teamuitjes zijn dé manier voor werknemers om te binden. Zorg dat voor een “fun commissie”: zij zijn verantwoordelijk voor het verzamelen van ideeën van collega’s en het organiseren van evenementen.
  8. Themadagen: Vader/moederdag. Kerstlunch. Paasontbijt. Een gezamenlijke inzameling voor een goed doel. Themadagen worden enorm gewaardeerd en vooral: veel besproken en nooit vergeten.
  9. 1-op-1 aandacht: Niet alles hoeft in teamverband. Het is ook belangrijk dat werknemers als persoon gezien worden. Stuur collega’s die een avond doorgewerkt hebben een keer vroeg naar huis. Of neem ze uit voor een lange lunch.

Wat doe jij om de fun factor in kantoor te verhogen? Deel je ideeën in de comments!