Goede mensen komen niet meer voor het geld (alleen). Er heeft een  duidelijke kanteling plaatsgevonden op de arbeidsmarkt. En dat maakt nu juist de noodzaak voor een sterk employer brand zo groot.

Managementgoeroe Stephen Covey verwoordt het als volgt: motivatie is een vuur dat vanuit jezelf komt. Intrinsieke motivatie dus. Afgelopen plaatste De Correspondent er een razend populair artikel over. De boodschap is duidelijk: weg met motivatiefactoren als wortels (beloningen) en stokken (controlemiddelen). Van geld worden  we alleen maar hebzuchtig en gemakzuchtig, en belanden we bovendien in een bore-out.

Maar hoe zorg je als recruiter dat je juist de gedreven kandidaten aantrekt? De kandidaat die motivatie bij zichzelf zoekt en niet in arbeidsvoorwaarden? Hoe zorg je ervoor dat je employer brand aantrekkelijk is, juist voro dit soort mensen?

Hoe werf je die gedreven kandidaat?

In een  artikel uit 2009 benoemt Kenneth Thomas de vier belangrijkste motivatoren in de werkomgeving van vandaag.

  • Allereerst zingeving, het gevoel dat je aan een gemeenschappelijk en/of maatschappelijk doel werkt.
  • Daarnaast eigen keuzehet gevoel dat je naar eigen normen en waarden taken kunt uitvoeren.
  • De derde driver is trots, het gevoel dat je ergens goed in bent, dat je eigenaar bent van werkzaamheden.
  • De laatste driver is progressie, het gevoel van voortgang en de aanmoediging dat je inspanningen iets opleveren.

Kortom: je raakt innerlijk gedreven als je het gevoel hebt dat je in controle bent, als je gelooft in wat je doet, als je ziet dat dingen werken en als je vertrouwen hebt in jezelf en je prestaties.

Dan volgt de praktijk. Een paar tips:

1. Vertel je corporate story alsof het een sprookje is

Denk eens terug aan toen je een kind was. Wat waren je meest basale behoeften? ‘Ik heb honger’ en ‘Vertel me een verhaaltje’, toch? In “Why your brain loves good storytelling!” beschrijft Paul Zak dat boeiende verhalen met een climax en een  positieve ontknoping, zorgt voor de aanmaak van het hormoon dat vertrouwen en verbinding bevordert. En dat zorgt voor motivatie. Houd dus eens het mantra van een sprookje in je hoofd, als je een vacaturetekst moet schrijven: “Er was eens…” en eindig met een afsluiting als “En ze leefden nog lang en gelukkig…” (De verkoper

2. Wakker nieuwsgierigheid aan

Nogmaals terug naar je kindertijd, toen je nog niet geremd werd door wortels en stokken. Hoe vaak heb jij je ouders tot wanhoop gedreven met de vraag: “Waarom?”. Herkenbaar? Kandidaten die nieuwsgierig zijn raken niet snel verveeld, hebben een open mind, zijn gemotiveerd om te leren en nemen niets voor lief. Curiosity is the cure for boredom. Creëer daarom eens een vacaturetekst die aan het denken zet, prikkelt, verbaast en tot nader onderzoek uitnodigt.


3. Elimineer de focus op beloning

Een wetenschappelijk experiment wees ooit uit dat het een groep rokers die financieel beloond werd om te stoppen een stuk slechter af ging dan een groep rokers die het zonder dat geld moest doen. Pikant: de beloonde rokers lógen ook nog eens over het aantal sigaretten dat ze rookten.

Leuk dus, zo’n wielrennend jochie, happend naar de Peijnenburgkoek die hem wordt voorgehouden door zijn vader. Maar op lange termijn werkt het niet en bereik je juist het tegenovergestelde effect, wat ook wordt bevestigd door diverse onderzoeken. Lariekoek dus, dat Peijnenburg-effect. Prima koek, hoor, maar geloof vooral niet dat mensen er sneller van gaan lopen.

4. Creëer een leefbaan, geen loopbaan

In een leuke TedTalk over work-life balance geeft Nigel Marsh antwoord op de vraag of hij een leven heeft: “Ik heb pas een leven als ik met pensioen ben, de kinderen uit huis zijn, mijn vrouw mij heeft verlaten, mijn gezondheid faalt en ik geen vrienden meer heb om mijn interesses mee te delen.”

Een ironisch antwoord uiteraard, maar toch zie ik je stiekem instemmend knikken. Steeds meer mensen zijn zich bewust van een ongezonde blindstaar op hun carrière, ook kandidaten die jouw vacature lezen. Laat dus ruimte voor vrijheid en flexibiliteit, in plaats van te beginnen over ‘geen 9 tot 5’ (een eufemisme voor: je moet altijd voor ons beschikbaar zijn). Haak liever in op hobby’s, interesses en passies. Misschien het sollicitatiegesprek eens beginnen met een potje tafelvoetbal of djembé trommelen?

5. Laat wat te kiezen over

Nog één keer terug naar je kindertijd dan. Weet je nog die keer dat je trek had en je moeder je een appel voorschotelde? Je schudde waarschijnlijk nee. Gaf je moeder daarentegen de keuze tussen een appel en een banaan, dan zette je waarschijnlijk toch de tanden in de appel.

Keuzes kunnen maken bepaalt wie je bent als mens. Vermijd daarom in je vacature teksten als ‘moet’, ‘vereist’ en ‘wordt verlangd’. Vervang ze door: ‘kan’, ‘mag’, ‘wil’ en ‘samen overeen te komen’.

6. Een gemotiveerde kandidaat wil meer dan geld

Een blije kandidaat wordt niet gedreven door geld. Nou, vooruit: niet alléén door geld. Vermijd daarom ook te veel communicatie over salaris, benefits, condities, aansturing en beleid. Gooi het eens over een andere boeg. Vertel dus liever over: passie, prestaties, erkenning, groei, verantwoordelijkheid, opties en vooruitgang.

Kortom: houd je sollicitant geen wortel voor, bewaar die lekker voor het konijnenhok. Geef ze eens positieve feedback op hun CV. Laat ze zich trots en een expert voelen, alsof ze een kunstwerk hebben gemaakt. Behandel de kandidaat als een pauw en niet als een konijn. Het zal uiteindelijk ook jouw employer brand in vuur en vlam zetten.

Dit blog is geschreven door Jeroen Moerenhout, die werkt bij De Staffing Groep, bedrijf in HR en staffing solutions, waar hij ondernemingen adviseert op het gebied van in-, door- en uitstroom van talent.